Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Esküvőszervezés A-tól Z-ig: ezekre kell odafigyelned

A lánykéréstől a boldogító „igen” kimondásáig gyakran igen rögös út vezet, amelynek az elején a szervezkedő párt elöntő rózsaszín boldogságfelhő hamar átfordulhat komoly stresszbe, bosszankodásba és kapkodásba. Hogy ez ne így legyen és zökkenőmentesen teljenek a szervezéssel teli hetek, hónapok, összegyűjtöttük nektek a legfontosabb pontokat, amire érdemes odafigyelnetek.

Esküvő szervezés

 

A dátum kiválasztása

Téli vagy nyári esküvőt szeretnétek? Előbbinél talán több esélyetek van arra, hogy viszonylag rövid határidőn belül is találtok szabad helyet, míg az igazán népszerű helyszínekre a nyári időszakban korán lecsapnak, ebben az esetben tervezzétek úgy, hogy legalább egy évvel hamarabb már le kell foglalni a helyszínt!

Pénteken vagy szombaton tartanátok az esküvőt? Ha a büdzsétek várhatóan nem lesz túl nagy, akkor érdemes a pénteki esküvőben is gondolkozni. Sok étterem, vendéglátó hely ugyanis ezekre a napokra kedvezményt ad a párnak, átlagosan 10 százalékot, de érdemes alkudnotok!

Ha nemzeti ünnep környékére tervezitek az esküvőtöket, érdemes azzal is számolni, hogy előtte/utána egy-két héten belül munkanap-áthelyezés várható: igen kellemetlen azzal szembesülni, hogy életetek legcsodálatosabb szombati napja épp munkanap lesz.

 

A büdzsé

Itt különösen igaz a mondás: „addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér”. Mekkora esküvőt engedhettek meg magatoknak: csak a szűk családi kör lesz ott, vagy az egyetemi kolis szobatársadat is meg tudjátok hívni? Kompromisszumot is köthettek: bevett gyakorlat az is, hogy nem mindenkit hív meg a pár a vacsorára, aki a szertartáson is ott volt. Ezzel is sokat tudtok spórolni. Számoljatok, alaposan beszéljétek át, mennyit tudtok szánni az esküvőtökre. Ha az elején lefektetitek a szabályokat, sok vitától meg fogjátok óvni magatokat.

 

A szertartás, bejelentkezés, helyszín, catering

Érdemes már a legelején megbeszélnetek a pároddal azt is, mit szeretnétek: csak polgári esküvőt, vagy egyházi szertartást is? Házasságkötő teremben, templomban szeretnétek összeházasodni, vagy kihelyezett esküvőt terveztek? Számítsatok arra, hogy a külső helyszínt szokták engedélyezni, de ennek általában külön díja van, esetenként igen borsos összeget is elkérhetnek érte! A ceremóniára anyakönyvvezetőt vagy szertartásvezetőt fogtok-e felkérni?

Az Anyakönyvi Hivatalba leghamarabb egy évvel, 365 nappal hamarabb tudtok bejelentkezni, legkésőbb pedig 60 nappal a tervezett házasságkötés előtt. Ide ne felejtsétek el magatokkal vinni a személyi igazolványotokat és a lakcímkártyáitokat!

A népszerű esküvői helyszínek rendre tartanak nyílt napokat – ha ilyenkor tudtok foglalni, akkor kedvezményekhez vagy ajándékokhoz juthattok. Van, ahol 5 százalék kedvezményt adnak, de akad olyan is, ahol állják az esküvői tortát az ilyen esetekben.

Ha álmaitok helyszínén nincs catering szolgáltatás, akkor erről is nektek kell gondoskodni. Érdeklődjetek mindenképp, hiszen az ilyen helyeknek legtöbbször vannak bevált partnerei, akikkel együtt dolgoznak. Kérjetek bátran ajánlatot tőlük!

Tisztázzátok a szolgáltatóval, mit vihettek. Ha a családban van, aki pálinkát főz, lehet megengedik, hogy bevigyétek és azt szolgálják fel. Az is elő szokott fordulni, hogy bizonyos alapanyagokat, mondjuk csirkét ti vihettek és azt dolgozzák fel. Amellett, hogy ettől igazán házias ízvilágot fognak tükrözni az ételek, a költségeket is tudjátok csökkenteni.

Az esküvői menü kiválasztásánál még mindig a hagyomány dominál, ami jellemzően húslevest és frissen sülteket takar, éjfélkor pedig töltött káposztát és pörköltet kapnak a vendégek. Azonban itt is kezdenek megjelenni a „trónkövetelő” irányzatok, egyre népszerűbb például, hogy finger foodokat, vagyis falatkákat ehet a násznép előétel gyanánt, erre például a sushi tökéletes választás.

Stílusos lehet, hogyha odafigyeltek arra, hogy az ételek alapanyagai a lagzitok 30 km-es körzetéből származzanak – mint a legmenőbb hazai fine dining éttermekben. Ilyenkor asztalra kerülhetnek olyan finomságok is, mint az édesburgonya vagy a mangalica.

A desszertnél pedig nem kell feltétlenül megállnotok az aprósüteményeknél. A különböző mintájú fánkok népszerűsége ma már nem csak a filmes rendőrök körében tarol, de a cupcake-ek jelenléte a desszertasztalon szintén nagyon trendi. Sőt, már sok helyen lehetőség van fagyiskocsit bérelni a lakodalomra, ennek is garantált lesz a sikere a vendégek körében.

Esküvő szervezés lépései

 

A ruha

Varratsz, kölcsönzöl, készen veszel? Elsőre furának tűnhet, de érdemes a Facebookon is szétnézni tematikus csoportokban, igazi kincsekre bukkanhatsz az eredeti ár töredékéért! A határ persze a csillagos ég.

Ha kölcsönzöl, egy valamire nagyon figyelj: ilyenkor a kiválasztott ruhát már csak korlátozottan tudják az alakodra szabni, így ha a kiválasztás után a nagy napra akár két ruhamérettel is változol, lehet, hogy furcsán fog rajtad állni az egyébként mesés darab.

Ne feledkezz meg a menyecskeruháról sem, és persze a kiegészítőkről: ékszerek, cipő, fehérnemű, tiara, stb.

A vőlegénynek valamennyivel egyszerűbb dolga van, de nekik is érdemes több helyre elmenniük. Éjfél után az ifjú férj is átöltözik, érdemes összehangolni a pár ruháját: ha például vörös a menyecskeruha, a férjnek legyen a nyakkendője ugyanolyan színű – ha ugyanabból az anyagból is készül, az már hab a tortán!

 

Apropó: torta

Az esküvői torta kétségtelenül az este egyik fénypontja lehet. Manapság csak a fantázia szabhat határt. Kérhettek bármilyet: hagyományosat, csipkedíszítéseset, szuperhősöset, stb. Ha nagy a vendégsereg, akkor valószínűleg emeletes tortátok lesz: akár minden emelet más ízű lehet. Gondosan válasszatok cukrászdát, és egyeztessetek arról is még az elején, hogyan jut el a torta a helyszínre: ők viszik, vagy nektek kell gondoskodnotok a szállításról?

Esküvő szervezés

 

Esküvői dekoráció, virág

Az esküvői dekoráció nyújtja az első benyomást a lagziban a vendégek számára, ezért nem mindegy, hogyan sikerül összehozni. Számos kérdés felmerül ilyenkor. Milyen színek domináljanak? Legyen-e összhangban a menyasszonyi/menyecske ruhával? A székszoknya alap, de gondolkozzatok el a kovácsoltvas gyertyatartókon és az asztali virágokon, ezek mind elférnek-e majd az asztalokon, vagy inkább csak útban lesznek-e.

A természetközeli hangulatot vadvirágokkal (ilyen például a kamilla, a búzavirág, a pipacs, vagy éppen a turbánliliom), zöld díszítéssel, mohával, gyertyafényekkel tudjátok elérni – elsőre talán meghökkentően hangzik, de hidd el, igazán romantikus!

A vintage stílussal tulajdonképpen lehetetlen mellélőni: kifinomult, pompás, porcelánok, szalagok és csipkék. A klasszikus vonalat pedig a csokor teheti még tökéletesebbé, válasszatok finom, halvány színekből álló tulipánt, bazsarózsát vagy hortenziát.

A szó legjobb értelmében vett vidéki hangulatot viszont a rusztikus stílus segít felidézni. Ilyenkor a fa, a gyapjú vagy a bőr dominál, de az igazán kreatívak a zsákvásznat is szuperül fel tudják használni. A rózsaszín, lila, bordó virágok pedig csak még inkább kiegészítői lesznek a dekorációnak.

A fémes árnyalatok is igazán emlékezetesek tudnak lenni, de nem szabad túlzásba esni, az arany vagy fémes felületeket visszafogott pasztell árnyalatokkal kombináljátok!

De ha azt szeretnétek megmutatni, mennyire pozitív és vidám pár vagytok, akkor a bohém stílusjegyeknek kell dominálnia az esküvőtökön. A menyasszony bújjon bele egy lapos talpú cipőbe, a hajába pedig kerüljön búzavirág! A csokor állhat gerberából és tulipánból, a színekből pedig sosem elég, mintha a hippi mozgalmat idéznétek fel!

A virágfal kétség kívül ízléses és látványos dekorációs elem, ahol nem csak Ti, hanem a vendégsereg is fotózkodhat. Ha ezt nem akarjátok megrendelni, Ti is elkészíthetitek. Bármelyik barkácsáruházban tudtok venni bútorlapot vagy falemezt, ez legyen az alap. Ezt lefesthetitek, a legegyszerűbb, ha fehér lesz a háttér. Innentől pedig már csak annyi van hátra, hogy ragasztópisztollyal jó minőségű selyemvirágokat rögzítsetek az alapra! Az, hogy milyen sűrűn teszitek vagy milyen alakzatot rajzoltok ki vele, csakis az ízléseteken múlik!

Esküvő szervezés

Az esküvői dekoráció elkészítésére ITT kérhetsz árajánlatot.

 

Zene, fotó, videó, hangulat

A zene kritikus pont minden esküvőn, sok múlhat rajta. Először is tartsátok szem előtt a Ti ízléseteket, de vegyétek figyelembe a vendégek várható összetételét. Lehet, hogy ti megőrültök az elektronikus zenéért, de ha zömében idősebb korosztály lesz jelen a lagzin, akkor ők erre a zenére csak ücsörögni tudnak.

Találjátok ki, DJ-t vagy zenekart akartok? Mindkettő mellett vannak pro és kontra érvek. A zenekar hangulatosabb, menőbb, látványosabb. A DJ viszont olcsóbb, egészen biztosan le tud játszani bármilyen zenét, és az a szám, ami az első randitok alatt szólt a kávézóban, egészen biztosan abban a formában fog szólni, ahogyan azon a csodálatos napon is.

Döntsétek el, mennyire ragaszkodtok az elképzeléseitekhez: vannak olyan népszerű zenekarok, akiket évekere előre lekötnek. Ti elhalasztanátok miattuk az esküvőtöket, vagy le tudtok mondani róluk?

Kérjetek a fotósoktól, videósoktól árajánlatokat, referenciákat, vessétek ezeket össze! Ha megtaláltátok a megfelelőt, mindenképp kössetek írásos szerződést, ezzel védve magatokat.

Szeretnétek játékokat a lagzin? Vőfélyt vagy ceremóniamestert tudtok elképzelni? Nem mindegy, melyiket választjátok, a vőfély ugyanis inkább hagyományos hangulatot varázsol, míg a ceremóniamester a modern, városias esküvők ismérve. Az sem baj, ha egyikhez sem ragaszkodtok, ám érdemes ilyenkor is valakit megkérni, hogy nagyvonalakban „vezényelje” le a vacsorát. Ilyenkor a DJ, vagy a zenekar egyik tagja tud segíteni, például ha a menyasszony édesapja beszédet szeretne mondani, stb.

esküvői tánc

 

Tanú, koszorúslány

Tudjátok, kiket szeretnétek tanúknak? És gyerekek vagy felnőttek legyenek a koszorúslányok? Kérjétek fel őket mielőbb, hogy biztosak legyetek benne, elvállalják-e a megtisztelő feladatot.

 

Meghívó, vendégek, ültetés

Lassan itt az ideje hivatalosan is értesíteni a vendégeket. Összeírtátok a vendéglistát? Ki fog megsértődni, ki nem? Bármennyire is kettőtökről szól a nap, sajnos a ritkán látott nagybácsit muszáj lesz meghívnotok, és higgyétek el, nem fogjátok megbánni. Valószínűleg nem fog sok vizet zavarni, cserébe nem fogtok miatta összeveszni a szüleitekkel.

Milyen meghívót szeretnétek? Ti is kitalálhatjátok a grafikát, a dizájnt, de a szolgáltatók többségénél eleve több tucatnyi megjelenés közül tudtok választani.

A meghívókat illik személyesen átadni, persze a nagy távolság miatt gyakran előfordul, hogy végül postán adjátok fel – emiatt sem fog senki megharagudni rátok.

Érdemes létrehozni erre az eseményre egy e-mailt és megkérni a vendégeket, ott jelezzenek vissza: ott lesznek-e, ha igen, hoznak-e kísérőt, van-e valami extra tudnivaló (például vegetariánus).

Határozzatok meg egy végső időpontot is, ameddig visszajelezhetnek a vendégek. Számítsatok rá, hogy hiába a figyelemfelhívást, többekre külön rá kell majd telefonálnotok hogy kiderüljön, el tudnak-e jönni vagy sem. És azt is vegyétek figyelembe, hogy a leggondosabb tervezésetek ellenére a vendéglista az utolsó pillanatban is változhat: akár egy hirtelen megbetegedés vagy szakítás miatt.

Az ültetésben ha kell, kérjétek a szüleitek segítségét, bizonyos családtagok, ismerősök ülhetnek-e egymás környékén vagy nem. A hely adottságait is tartsátok szem előtt tervezésnél, de erről már biztosan beszéltetek a foglalás során. Körasztalok lesznek-e? Vagy hosszú asztalokkal tervezhettek?

Ha vidékről is jönnek vendégek, ne feledkezzetek meg számukra a szállásról gondoskodni!

Esküvő szervezés

 

A gyűrű

Kiválasztottátok már a gyűrűket? Időben intézkedjetek, azonban az ékszerésztől elég egy héttel előtte elhozni. A gyűrűtartó párnáról se feledkezzetek meg!

 

Nászajándék, köszönőajándék

Tudjátok, mit szeretnétek kapni? Ha nem akartok megfulladni az étkészletekben, csináljatok nászajándéklistát! A tanútok pedig levezényelheti, hogy ki mit vegyen meg. De az sem szégyen, ha inkább pénzt kértek, mert autóra vagy lakásra gyűjtötök.

A meghívottaknak pedig illik köszönetajándékot adni, ez lehet egy általatok készített apróság, mézeskalács, stb.

 

Smink, fodrász, tánc

Pár héttel esküvő előtt a menyasszony egyeztessen a kozmetikusával és a fodrászával, hogy egy próbasmink/próbafrizura készüljön a nagy nap előtt – ne akkor kelljen kitalálni, mit is szeretnél!

Ha van időtök és lehetőségetek, egy táncoktató segítségével tanuljátok meg a nyitótáncotokat, de ha erre már nincs pénzetek, akkor a Youtube-ról is számtalan ihletet tudtok meríteni.

És végül már nincs más feladatotok, mint élvezni a nagy napotokat! Számítsatok rá, hogy a leggondosabb tervezések ellenére is adódhatnak váratlan történések, de ha nem görcsöltök rá semmire, akkor valóban ez lesz közös életetek (egyik) leges-legszebb napja!

Tartalomhoz tartozó címkék: jó tudni esküvő
Névnapok

Ma 2018. augusztus 19.
Huba napja van.

Holnap István napja lesz.